maandag 8 juni 2015

Nu en dan een gedicht : Kees 't Hart (Citybooks - donderdag 11 juni om 19.30 in de bibliotheek)

Donderdag 11 juni om 19.30 : derde luik in het verhaal van citybooks - de Nederlandse auteur Kees 't Hart in gesprek met Dirk Clement (muziek door Dries Chaerle en Mattie Archie).

Romanschrijver, essayist, dichter...in Nederland gevierd en geroemd...in Vlaanderen zo goed als onder de radar gebleven. Als collectievorming puur "afgemeten" zou lopen, dan haal je geen werk van hem in de bibliotheek binnen. Gelukkig willen wij daar nogal eens van afwijken. Maar toch zit er geen poƫzie van hem in onze kasten.

Daar willen we hier toch alvast iets aan doen. De bundel in kwestie is uitverkocht, maar wie weet...

We haalden dus "Ik weet nu alles weer" uit de bibliotheek van Brugge. Prima uitvinding dat leenverkeer tussen collega's !
En kijk, wat een verrassing : "Het leven van Frank Zappa" een paginalang gedicht. Ja, dan heb je meteen mijn aandacht natuurlijk. En er staan nog wel van die lange teksten in - zoals over Willy Alberti of Franciscus.
Maar we kiezen voor een kort gedicht...over Elvis.

Memphis
                    door Gladys Presley-Smith

Elvis staat in de keuken
Met me te praten
Ik vertel dat ik
Lekker heb geslapen

Ik droomde van je
Zeg ik glimlachend
Je stond bij een berg
Naar boven te kijken

Elvis luistert en denkt
Aan beelden die hij
Niet meer wil
Geen beelden meer

Ik heb ook gedroomd
Zegt hij er waren
Een paar dingen boven op
Een tafel gezet

Het is stil in Memphis
De straten zijn verlaten
Het is vier uur 's nachts
En de mensen slapen

Uit : Ik weet nu alles weer (Querido 2008)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten